Skip links
Inhoud

"Bladgroenten en noten verkleinen kans op beroerte"

Spinaziedonderdag 02 februari 2012 09:30 Mensen die meer voeding eten dat rijk is aan het mineraal magnesium lijken hun kans op een beroerte te verminderen. Dat blijkt uit een studie van het Karolinska Instituut in Zweden.

Het verband tussen magnesium in de voeding en de kans op een beroerte was het duidelijkst bij ischemische beroertes. Deze treden op als een bloedvat in de hersenen wordt geblokkeerd door gestold bloed. De kans op dit type beroerte vermindert met 9 procent voor elke extra 100 milligram magnesium, die een persoon per dag consumeert. Voor elke ander type van een beroerte verminderde de kans met 8 procent voor elke extra 100 milligram magnesium.

Natuurlijke bronnen magnesium
De beste natuurlijke bronnen voor magnesium zijn volkoren producten, groene bladgroenten, noten en bonen. Voor het onderzoek keken de Zweedse wetenschappers naar de gegevens van zeven eerder gepubliceerde studies naar magnesiumconsumptie en beroertes. Deze studies werden uitgevoerd tussen 1998 en 2011 en bevatten de gegevens van meer dan 240.000 mensen. In deze studies werden mensen in de leeftijd van 34 jaar en ouder acht tot vijftien jaar gevolgd. Gedurende die tijd kregen bijna 6500 mensen een beroerte. De gemiddelde magnesiuminname van alle deelnemers aan de studie varieerde van 242 milligram per dag tot 471 milligram per dag.

Oorzaak nog onbekend
Het onderzoek toonde aan dat mensen die veel magnesiumrijk voedsel aten een lager risico op een beroerte hadden. Hierbij werd ook gekeken naar variabelen die de uitslag zouden kunnen beïnvloeden zoals bloeddruk, diabetes, leeftijd, roken, hoge cholesterol, lichamelijke activiteit, vitamine supplementen, andere voedingsfactoren, alcoholgebruik, en familiale voorgeschiedenis van hart- en vaatziekten. Het is nog onduidelijk hoe magnesium het risico op een beroerte vermindert. De onderzoekers denken dat magnesium helpt om de bloeddruk te verlagen.

Bron: Gezondheidsplein.nl

Labels

«Terug






Snelkoppelingen